Til Menu
Kunne Du Bruge Lidt Ekstra Styrke Til At Klare Din Dag?
af Rick Renner

Thi jeg ved, at dette skal blive mig til frelse ved jeres bøn og Jesu Kristi Ånds hjælp.
— Filipperbrevet 1:19
Til tider bliver alle fysisk trætte og mentalt udmattede. Men nogle troende, uanset hvor længe eller hvor hårdt de arbejder, ser ud til at have evnen,styrken, beslutsomheden og viljen til at fortsætte stærkt, selv når alle andre knap kan tage et skridt mere.

Har du nogensinde mødt sådan en? Har du spekuleret på, hvordan i alverden kan den person blive ved med at vandre, som han gør?

Kunne det være, at denne person har lært at udnytte den overnaturlig kilde til kraft? Nå, den samme uudtømmelige strømforsyning er tilgængelig for dig! I Filipperbrevet 1:19 talte Paulus om denne form for kraft: "Thi jeg ved, at dette skal blive mig til frelse ved jeres bøn og Jesu Kristi Ånds hjælp."

Jeg vil især have, at du lægger mærke til ordet "hjælp" i dette vers. Det er det græske ord epichoregeo. For dem, der læser græsk, virker dette ord som et mærkeligt valg for Paulus. Men efter at have reflekteret over den oprindelige brug af dette ord, gør det dette vers meget spændende! Ordet epichoregeo er et gammelt ord, der bogstaveligt betyder på vegne af koret. Jeg ved, at det lyder mærkeligt, så lad mig forklare, hvor dette ord kom fra, og hvorfor Paulus bruger det her.

For tusinder af år siden i det klassiske Grækenland øvede et stort kor sig uendeligt for en kæmpe, vigtig teaterforestilling. Efter at de brugte en stor mængde tid, kræfter, energi og øvelse, var det endelig tid til, at showet skulle ud på vejen. Men der var et stort problem - de løb tør for penge!

Disse mennesker havde givet deres liv til denne produktion. De havde forpligtet alle deres ressourcer til at sikre, at forestillingen lykkedes. Men fordi de løb tør for finansiering, betød det, at showet var slut - færdigt ! De var færdige, før showet nogensinde officielt startede. Efter alt at dømme var det enden på vejen for dem og deres drøm.

I præcis det øjeblik hørte en velhavende mand om deres krise, trådte ind i deres situation og ydede et kæmpe økonomisk bidrag på vegne af koret. Dette bidrag "leverede" alt, hvad de havde brug for for at komme i gang igen! Faktisk var gaven, manden gav, så enorm, at den var mere, end de havde brug for eller vidste, hvordan de skulle bruge den! Denne mands bidrag var overdrevent stort, rigeligt, overfyldt og overvældende.

Det er her, vi får ordet "forsyning" i Filipperbrevet 1:19, der nu beskriver Åndens enorme bidrag, som Jesus Kristus ønsker at give til dig og mig!

I lyset af dette kan Filipperne 1:19 forstås som:

"Jeg er sikker på, at denne situation i sidste ende vil vende og resultere i min udfrielse. Jeg er sikker på det — først fordi du beder for mig; og for det andet på grund af Åndens særlige bidrag, som Jesus Kristus donerer til min nuværende sag."

Det betyder, at når du er løbet tør for energi; når du har ydet dit bedste, og du ikke føler, at du har endnu et gram energi tilbage at give; når det ser ud til, at dine ressourcer er drænet, og du ikke er i stand til at tage et skridt mere, medmindre nogen træder ind for at hjælpe dig - det er præcis det øjeblik, hvor Jesus Kristus bliver din personlige velgører! Ligesom den velhavende mand i historien ovenfor, træder Jesus ind i dit liv i det øjeblik for at donere et massivt, overvældende, generøst bidrag af Åndens nåde og kraft til din sag!

Jesus er din velhavende velgører. Han har mere styrke og kraft at give dig, end du nogensinde vil kunne bruge! Hvis du er svag, har Han præcis, hvad du behøver for at rejse dig, blive genopladet og komme i gang igen! Hvis du åbner dit hjerte for Ham lige nu, vil Jesus give dig et helt nyt bidrag af Åndens kraft - og det vil være mere end nok til at få dig på fode og tilbage på vejen igen!

Så når din naturlige menneskelige vilje er for træt til at blive ved, og du har opbrugt alle dine ressourcer, så lad Jesus styrke dig med en ny "tilførsel af Ånden", som vil give dig al den styrke, du nogensinde har brug for. Bare åbn dit hjerte for Helligåndens hjælp i dag. Tillad Ham at fylde dig med en kraft forsyning, der er så stor, at du aldrig engang vil kunne at bruge det hele!

Min bøn for i dag
Herre, jeg indser, at jeg ikke har nok styrke alene til at gøre det, som du har bedt mig om. I dag beder jeg dig om at donere en ny forsyning af din Ånd ind i mit liv. Lige nu åbner jeg mit hjerte og beder dig fylde alle afkroge af mit liv med Helligåndens kraft, så jeg kan komme på fode igen og opfylde det, du har bedt mig om at gøre!
Jeg beder dette i Jesu navn!

Min bekendelse for i dag
Jeg erklærer ved tro, at jeg er genopfyldt og genopladet med Guds Ånd. Der er ingen mangel på styrke i mig, fordi Jesus konstant giver en enorm forsyning af Ånden i mit liv, som giver mig kraft til at opnå alt, hvad jeg skal gøre. Der er ingen undskyldning for mig at fejle eller at stoppe med at nå de mål, Gud har givet mig for mit liv, for i Guds Ånd er der nok overnaturlig styrke og kraft til at give mig energi til at fuldføre min guddommelige opgave!
Jeg erklærer dette ved tro på Jesu navn!


Spørgsmål at besvare
1. Er du nogensinde stødt på tider i dit liv, hvor du føler, at du har ramt en mur, og du ikke kan komme længere?

2. Hvordan reagerer du normalt på tidspunkter som disse?

3. Sammenlign resultaterne af dine tidligere reaktioner på disse svære tider med, hvad der ville ske, hvis du tog dig tid til at tale med Jesus om dit behov for overnaturlig styrke.
til 3 Jan 23. 1
OP